منتظر بمانید ...

مقالات بازاریابی

بازاریابی معنوی

بازاریابی معنوی

بازاریابی معنوی

 

 

 

 مهمترین فعالیت در هر کسب‌و‌کار بدون شک بخش فروش و بازاریابی آن كسب وكار است. همه روزه کلاس ها متعددی برای آموزش حرفه‌اي فروش و بازاریابی برگزار می‌شوند. متدها و استراتژی‌های بسیار زیادی برای فروش و به پایان رساندن مراحل مختلف اينکار وجود دارد و مراحل مختلفي برای این کار برنامه‌ریزی و اجرا می شود.

شرکت‌های بزرگ بیشترین انرژی خود را بر روی بخش فروش و بازاریابی می‌گذارند. شرکت‌های موفق حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد از توان اجرايي خود را به بخش فروش اختصاص مي‌دهند. اساتید بزرگ فروش در سراسر دنیا هر روزه روش‌ها و استراتژی های جديدي كه مبتني بر علوم روانشناسي را طراحی و امتحان مي‌کنند و نتايج خوبي نيز از آن مي‌گيرند تا بتوانند فروش بیشتر و موثرتری داشته باشند.

 اما در این بین به غیر از تکنیک‌های فروش و بازاریابی مسائل دیگری نیز وجود دارد كه به افزایش فروش و بهبود کسب‌و‌کار کمک شایانی می‌کند. دکتر جو ويتالي يكي از نويسندگان بزرگ آمريكايي و معلم علوم معنوي، این موضوع را بازاریابی معنوی نام‌گذاری کرده است و در کتاب‌های خود به آن اشاره مي‌كند. دكتر جو ويتالي کتابی را نيز  به همين عنوان نوشته که خواندن آن را به خوانندگان مجله اوج بازار توصیه می‌کنم. علاوه بر آن کتاب مواردی را نيز، در تجربيات خود يافته‌ام كه باعث بهبود فروش شده‌اند و من مطمئن هستم كه مي‌تواند به هر كسب و كاري کمک کند. مطالبی که در این مقاله می‌خوانید ارتباطی به آن کتاب ندارد اما کاملا اثر بخش و عملی است.  

مهمترين اين موارد را در چند عنوان زير مي‌توانيد بخوانيد:

1- صداقت به نظر من اولین موضوعی که در هر كاري می‌تواند باعث رشد فزاینده‌ي آن شود، داشتن صداقت کامل صاحبان کسب‌و‌کار و کارمندانی باشد که در آن کار انجام وظيفه مي‌كنند.

روزی هنگام صحبت در يكي از كلاسهايم در این مورد مثال بسیار جالبی به ذهنم خطور کرد که براي خود من هم جذاب بود. کشاورزی که در حال کاشتن دانه است را در نظر بگیرید؛ به طور معمول این کشاورز بایستی دانه‌ها را در زیر خاك پنهان کند و پس از آن به آبیاری و نگهداری از زمین خود مشغول شود. اما فرض کنید این کشاورز در یکی از قسمت‌های کار، صداقت را از  زيرپا بگذارد و  دانه‌هایی را که زیر زمین قرار داده است به طور پنهانی از زیر زمین بردارد. یا هنگام کاشت طوری نشان دهد که ظاهرا آن را در زیر خاک گذاشته و روی آن را پوشانده و بعد هم زمین را مرتب آبیاری کند و از آن نگهداری کند.  کاملا واضح است که بی‌صداقتی در این کار چه نتیجه‌ای دارد؟ هیچ حاصلی برای این کشاورز نخواهد داشت. البته شاید مقداری علف هرز بروید. صداقت در اینجا یعنی قرار دادن دانه‌ها و بذرهای محصولی که می‌خواهد درو کند. و اگر این صداقت وجود نداشته باشد کاملا واضح است که نتیجه‌ی کار و تلاش چیست! هیچ محصولی به دست نخواهد آمد.  صاحبان کسب‌و‌کار بایستی این موضوع را بدانند که وقتی می‌خواهند حاصل تلاش خود را طی سال‌های متمادی به دست آورند بایستی از روی صداقت تمام با مشتری‌ها و در تمام مراحل کار عمل کنند. جهان هستی و کائنات جایی است که براساس افکار، اعمال و رفتار ما پاسخی کاملاً مرتبط می‌دهد و اگر رفتار و اعمال ما بر اساس بی‌صداقتی و نادرستی باشد، اطمینان داشته باشید که پس از مدتی یا از همان ابتدا حاصلی جز پشیمانی برای ما نخواهد داشت.

 

2 – عشق

 یکی دیگر از عواملی که که باعث افزایش رونق کسب‌و‌کار می گردد وجود عشق به مردم و عشق به خانواده است. در تحقیقاتی که خود من داشته‌ام متوجه شده‌ام، افرادی که انسانهای دیگر را به طور واقعی دوست ندارند، در کسب‌و‌کار خود رونق زیادی را تجربه نمی‌کنند. شاید چنین افرادی کسب‌و‌کاری عادی و متوسط داشته باشند ولی هرگز نمی‌توانند زندگی خوبی را برای خود و خانواده ایجاد کنند. عدم عشق و دوست داشتن،  مقاومتی را در جهان هستی ایجاد می‌کند که  مانع خیر و برکت الهی به آنها می‌شود.

 

3 -  مثبت نگری

 یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در کسب‌و‌کار و زندگی باعث رشد و شکوفایی شود، داشتن تفکر مثبت و مثبت نگری است. وقتی که بتوانید جنبه مثبت هر چیز در زندگی خود را ببینید، می‌توانید انرژی مثبت و فرکانس مثبتی را به اطراف ارسال کنید و بازتاب آن را در کسب‌و‌کار خود ببینید.

می‌توانید از همه چیز در اطراف خود بدگویی کنید. از مشتریان خود بدگویی کنید، می‌توانید پشت سر رقیبان خود و همین‌طور همکاران خود حرف‌های درست و نادرست گلایه‌دار بزنید. می توانید از هر چیزی که در اطراف شما، در شهر، محله و یا کشور و یا حتی در کل جهان وجود دارد بدگویی کنید، اما هیچ یک از آن‌ها به جز فرکانس منفی و مقاومت برای کسب‌و‌کار شما نخواهد بود. هرچه بدگویی بیشتری بکنید، هرچه افکار منفی بیشتری را به هستی ارائه دهید، نتایج منفی بیشتری را دریافت خواهید کرد و به وضوح نتیجه آن را  در کسب‌و‌کار خود خواهید دید. و روزی خواهد رسید که همه‌ی آن‌ها  چون سدی بزرگ مانع و قاتل کسب‌و‌کار شما خواهد بود.

4 – نوشتن و مکتوب کردن مقدار فروش

بسیار مهم است تمرکزتان بر خواسته‌هایتان باشد. آنچه را که می خواهید در فروش و کسب وکار‌تان اتفاق بیافتد، به روشنی و وضوح بدانید. مقدار فروش دلخواه خود را مشخص کنید و آنرا به صورت مکتوب بنویسید. اگر چه این‌کار برای برنامه‌ریزی فروش لازم است اما نوشتن اهداف و خواسته‌ها اتفاقاتی را در جهان هستی رقم می‌زند که ورای معادلات فیزیکی ماست و نیروهایی خاص را برای تحقق اهداف ما به حرکت در می‌آورد.

 تعداد مشتریانی که می‌خواهید آنها را پوشش دهید و راضی نگه دارید، مقدار فروش سالیانه خود و سود سالانه مورد نظر خود مکتوب کنید. سپس آن نوشته را در جایی بگذارید و هر از چندی آنرا بخوانید. البته برخی مربیان موفقیت معتقدند که باید این نوشته را روزانه چندین بار خواند. اما من ترجیح میدهم از قانون رهایی استفاده کنم. آنرا می‌نوسیم و رها می‌کنم. از این روش بهتر نتیجه گرفته ام.

5 -  تجسم خلاق

یکی دیگر از مواردی که در بازاریابی معنوی می‌توانید از آن استفاده خوبی ببرید تجسم خلاق است. تجسم خلاق به این معنی است که پس از تعیین اهداف واضح و روشن خود، آنها را در ذهن خود ببینید. تصاویر محقق شده‌ی آنها را همچون یک تئاتر در ذهن خود بچرخانید و احساس کنید.

از خواسته‌ها و اهداف محقق شده‌ی خود سناریویی بسازید و فیلم متحرک آن را طول روز در ذهن خود مشاهده کنید. هر چقدر بتوانید این تصاویر ذهنی را   روشن تر و واضح تر تجسم کنید، و هر چقدر بر تکرار دیدن آنها در ذهن خود تمرین و ممارست بیشتری داشته باشید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. اهداف خود را سریع‌تر تیک می‌زنید و درآمد بیشتری را تجربه می‌کنید. شاید فکر کنید این کارها با اصول بازاریابی نوین هماهنگی ندارد اما این روشها واقعا  جواب می‌دهد و  نتیجه‌بخش است.  وقتی که آنها را تست کردید، نتایج خود را در وب سایت مسیر برتری به آدرس brartary.com‌ به اشتراک بگذارید.

 

6– با کلام مثبت صحبت کنید

کلام تو عصای معجزه گر توست و از کلام تو بر تو حکم می‌شود. این عبارات منسوب است به حضرت مسیح و در کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین در این‌باره توضیحی مبسوط داده شده است. به همه دوستان پیشنهاد می‌کنم این کتاب ارزشمند را بخوانید. کلام مثبت دارای انرژی و فرکانسی است که به شما در رسیدن به خواسته‌هایتان جان می‌بخشد. از کلام مثبت به خصوص در کسب‌و‌کار خود استفاده کنید. مواظب تکیه کلام‌های منفی که در بازار و بسیاری از کسب‌و‌کارها رایج است و برای ضعیف نشان دادن خود یا شکسته نفسی به کار می‌برید باشید. از ضرب المثل‌هایی که در مزمت پول و مادیات در ادبیات ما شکل گرفته پرهیز کنید. و البته بهتر است برای خود تکیه کلام‌ یا ضرب المثل مثبتی برای خود پیدا کنید. مثل این که: من دست به هر چیز میزنم طلا می‌شود. 

7 - برای پول کار نکنید

 اگر شما دارای کسب‌و‌کار شخصی برای خود هستید به یاد داشته باشید که هدف شما از کار نباید تنها به دست آوردن پول باشد. کسب‌و‌کار باید خدماتی ارزنده‌ به مشتریان ارائه کند باید ارزشی را به آنها اضافه کند و نیازی واقعی را از آنان برطرف کند. کسب‌و‌کار و خدمات شما باید نه تنها باعث  رضایت شما باشد  بلکه باید رضایت خاطر مشتریان را نیز فراهم کند. کسب‌و‌کار شما باید بتواند زندگی مشتریان را به نحو محسوسی ارزشمندتر و راحت‌تر و  شادتر کند یا درد و رنجی را از زندگی آنها بردارد. وقتی کسب‌و‌کار شما بتواند چنین ارزشی ایجاد کند، مطمئن باشید که هر روز مشتریان جدید و بیشتری خواهد خواهید داشت و درآمد شما بیشتر و بیشتر خواهد شد.

8 -  به پول احترام بگذارید

 اگرچه در نکته قبلی گفته شد که برای پول کار نکنید اما باید توجه کنید به پول بی‌احترامی هم نکنید. همانطور وقتی که  به دوستی بی احترامی کنید و باعث ناراحتی او شوید و او را ناچیز بشمارید، از زندگی شما دور می‌شود، وقتی به پول هم بی احترامی کنید یا او را ناچیز بشمارید از زندگی‌تان بیرون می‌رود. باید برای هر ریال از درآمد خود ارزش قائل باشید. باید بدانید که پول در واقع پاداش مادی زحمات و خدماتی است که شما به مردم ارائه داده‌اید و اگر به آن بی‌احترامی کنید و آن را ناچیز بشمارید، در واقع دارید خدمات و زحمات خود را بی ارزش محسوب می‌کنید. دارید به پاسخ محبت مردم در مقابل زحمات خودتان بی‌احترامی می‌کنید و این بی‌احترامی می‌تواند باعث شود که پول و درآمد از زندگی شما بیرون رود.

9  - برای شغلتان یک ماموریت معنوی در نظر بگیرید

 شغل و کسب‌و‌کار شما معمولا دارای هدف یا اهدافی است که خود به آن واقف هستید. حداقل هدف شما کسب درآمد و گذران زندگی خانوادتان است. احتمالا اهداف دیگری هم برای آن دارید.

از دیدگاه ارزش شناسی هرچقدر بتوانید چرایی بیشتری برای انجا کاری که می‌کنید داشته باشید انگیزه و انرژی درونی بیشتری برای پیگیری آن دارید. به عنوان مثال سعی کنید حداقل 100 تا 200 دلیل برای کاری که می‌کنید، پیدا کنید و بنویسید. در این میان داشتن یک ماموریت معنوی برای کسب‌و‌کار می‌تواند انرژی خاصی به آن بدهد. ماموریت معنوی شما در کسب‌و‌کار باعث می‌شود کارمندان، مشتریان و مردم به کسب‌و‌کار شما به دید متعالی‌تری نگاه کنند. باعث می شود که آنها  برای سهیم شدن در این مأموریت معنوی خود را به کسب وکار شما نزدیک و از شما حمایت کنند. این حمایت می‌تواند با خرید و تبدیل شدن به مشتری وفادار شما شدن اتفاق بیافتد. مردمدوست دارند با حضور در کسب‌و‌کار شما، خود را در این امر معنوی سهیم بدانند. این موضوع می‌تواند باعث شود که کسب‌و‌کار شما رونق بیشتری بگیرد

10 -  سپاسگزاری

یکی از مهمترین و قدرتمندترین کارهایی که معمولا در هیچ استراتژی فروش و بازاریابی جایی ندارد سپاسگزاری از خداوند است. همه‌ی آموزه‌های دینی و معنوی ما  و دیگر ادیان، در اینکه سپاسگزاری باعث افزایش درآمد و بهبود کسب‌و‌کار می‌شود، اتفاق نظر دارند. برای هر چیز کوچک و بزرگی در کسب‌و‌کار و زندگی خود سپاسگزار خداوند وهاب باشید.  خانم راندا برن نویسنده آمریکایی در کتاب ارزشمند معجزه سپاسگزاری روشی تکنیکال برای نوشتن مواردی  برای سپاسگزاری در طی 28 روز آماده کرده است که نتایج حیرت انگیزی دارد. امیدوارم این کتاب را بارها بخوانید و تمریناتش را انجام دهید. به شما قول می‌دهم از انجام آنها حیرت زده شوید.     

این راهکارها می توانند باعث رونق کسب‌و‌کار شما شوند. هر یک از آنها توضیحات بسیار مفصلی دارند که در این مقاله تنها به معرفی کوتاهی از آنها پرداخته شده و امیدوارم برای امتحان آنها فرصتی به خود بدهید.

شهرام دهقانی – مربی و مدرس مهارت‌های توسعه فردی و کوچ موفقیت

نویسنده کتاب ماشین موفقیت خودکار

ایمیل : ME@BARTARY.COM

تحصیلات لیسانس الکترونیک 

 

شماره واتساپ ما : 09115704185

 

آدرس اینستاگرام ما :  https://www.instagram.com/pashamarketing.ir/?hl=en 

نظرات

ارسال نظر