منتظر بمانید ...

مقالات بازاریابی

آيا  عملكرد مديريتی فروش و مالی ما به عنوان صاحب كسب و كار درست است؟

آيا عملكرد مديريتی فروش و مالی ما به عنوان صاحب كسب و كار درست است؟

براي اينكه متوجه شويم در كسب و كار خود تا چه حد موفق هستيم بايستی اطلاعات زير را ماهانه ثبت و طبق نموداری كه رسم می كنيم بررسی كنيم تا ببينيم چقدر رشد يا افول داريم:

حاشيه سود

اين نسبت به ما نشان می دهد كه به ازاي هر مبلغ فروشی چقدر سود خالص ايجاد می كنيم.

سود خالص

به ميزان مبلغی كه از فروش كالا يا خدمات ما حاصل می شود و تمامی انواع هزينه هايی كه بابت فروش آن كرده ايم را از آن كسر نموديم  گفته می شود.

مثال :

ماه تير ٩٩ فروش ما ١٠٠،٠٠٠،٠٠٠ تومان بوده و جمع هزينه های آب، برق، گاز، تلفن، بهره وام (قسط وام محاسبه نمی شود) حقوق كارمندان و صاحب كسب و كار، اجاره و ساير هزينه هايی كه بابت درآمدزايی مجموعه انجام داده ايم (هزينه های شخصی، منزل، اتومبيل غيركاری و ... شامل نمی شود)

اگر جمع اين هزينه ها ٢٠،٠٠٠،٠٠٠ تومان باشد و قيمت تمام شده كالا با احتساب هزينه حمل و تخفيفات مبلغ ٧٠،٠٠٠،٠٠٠ تومان گردد.

سود خالص ما می شود ١٠،٠٠٠،٠٠٠ تومان

براي بدست آوردن حاشيه سود ١٠،٠٠٠،٠٠٠ تومان را تقسيم بر فروش خالص (فروش منهای برگشت از فروش) كه در اين جا ١٠٠،٠٠٠،٠٠٠ تومان است می كنيم و نتيجه می شود يك دهم كه در صد ضرب می كنيم تا درصدش مشخص شود كه می شود ١٠ درصد

وقتی حاشيه سود شد ١٠ درصد يعنی تمام فروشی كه در ماه انجام داديم ١٠ درصد سودی بود كه حاصل تمام زحمات يك ماهه ما و تيم ما بوده است .

سؤال : حاشيه ١٠ درصد سود معقولی است؟

پاسخ : بسته به تعداد دفعات گردش سرمايه گذاری شما دارد، اگر در اين كار ٣٠٠،٠٠٠،٠٠٠ تومان سرمايه گذاشته ايد و ماهی ميانگين ١٠٠ ميليون تومان فروش داريد بايد با سود بانكی مقايسه نماييد اگر سود بانكی ٢٢ درصد باشد و ما ميانگين ماهی ١٠٠ ميليون تومان با حاشيه سود ١٠ درصد داشته باشيم در طول يكسال سود حاصل از سرمايه گذاری ما می شود ميزان دفعاتی كه كل سرمايه خود را در كسب و كارمان به ايجاد فروش وادار كرده ايم كه از تقسيم كل فروش سال تقسيم بر ميزان سرمايه ای كه گذاشته ايم و قرضی كه گرفتيم حاصل می شود.

مثال : سرمايه ٣٠٠،٠٠٠،٠٠٠ تومان و هيچ وام و قرضی هم نگرفتيم يعنی بدهی صفر است .

نتيجه می شود از تقسيم ١٢*١٠٠،٠٠٠،٠٠٠ تومان بر ٣٠٠،٠٠٠،٠٠٠٠  تومان برابر با ٤ يعنی ما توانستيم ٤ بار كل آورده ما را در سال بگردانيم در كار خود و ٤ ضربدر ١٠ درصد سود خالص ايجاد كنيم كه مي شود ٤٠ درصد سود خالص از آورده ٣٠٠ ميليونی كه نشان دهنده عملكرد خوب ما است نسبت به سود سرمايه گذاری ما در بانك و علاوه بر آن يكسال اشتغال، كمك به مشتريان، ايجاد برند و سابقه ، ارتباطات با ديگران و .... ايجاد كرديم كه همه اين ها ثروت نهفته اين فعاليت ماست.

منبع: برگرفته از کتاب بازار در دستان شماست نوشته محمدرضا پاشا زانوسی و مجید کجوری هرج

 

شماره واتساپ ما : 09115704185

 

آدرس اینستاگرام ما :  https://www.instagram.com/pashamarketing.ir/?hl=en 

 

نظرات

ارسال نظر