منتظر بمانید ...

مقالات بازاریابی

برند سازی مساوی با بازاریابی عمیق

برند سازی مساوی با بازاریابی عمیق

برند سازی

به همان اندازه که برای کسب و کارهای بزرگ حائز اهمیت است برای مشاغل کوچک نیز تاثیر گذار و مهم است. شاید صاحب یک کسب و کار باشید که دنبال فضای بیشتری برای تبلیغ نو بنیاد خود است. شاید یک بازاریاب اینترنتی تازه کار و جویای نام با رویای حکومت بر اینترنت باشید. مهم نیست چقدر با نفر بعدی فرق دارید شما یک چیز مشترک دارید می خواهید برندتان شناخته شود و سطح آگاهی از برندتان را افزایش دهید.

مشتری بالقوه نیاز دارد قبل از اینکه به برندی اعتماد کند، داستان آن را بداند باید داستان را به مخاطبین خود بگوید که به آن ها اجازه دهد شخصی که پشت آن برند است ببینند.

اهمیت برند سازی

یقیناً از میان دو محصول هم تراز و با کیفیت، آن یکی که از برچسب برندی شناخته شده تر و محبوب تر برخوردار است شانس بیشتری برای فروش خواهد داشت. در واقع برندسازی نوعی بازاریابی عمیق و با تاثیر ماندگار و طولانی مدت است.

برای برندتان لوگو خوش ترکیب و منحصر به فرد طراحی کنید لوگو باید ساده باشد و در واقع لوگو گویای داستان برندتان باشد.

بسیاری از برندها، زمانی نام تجاری کوچکی بوده اند. تنها تفاوت آن ها با سایر رقبایشان سیاست های برندسازی محصولاتشان است.

معرفی برند

اگر برند شما یک شخص باشد شما چگونه آن را معرفی می کنید؟ آیا او یک زن است  یا مرد ؟ پیر است یا جوان؟ هوشمندانه است یا سرگرم کننده؟

تصور کردن کسب و کارتان به عنوان یک فرد می تواند به شما در تشخیص نوع تجربه ای که می خواهید به دست آوردید و آن را به مصرف کنندگان منتقل نمائید کمک می کند. اگر نام BMW را مطرح کنیم احتمالاً کلماتی مانند"تکنولوژی بالا"،"کیفیت بالا" در ذهن ما نقش بسته خواهد شد، این شخصیت و هویت برند BMW  می باشد.

باید برای برندمان هویت تعیین کنیم، به عنوان مثال فرض کنیم  قصد احداث یک کارگاه کفش دوزی داریم. در اولین گام باید توانایی و ایده های خود را بررسی کنیم و هویتی برای برند خود در نظر بگیریم. به عنوان مثال هویت برند کفش شما "زنانه است یا مردانه"، "اسپرت یا مجلسی".

بعد از انتخاب هویت،  تحقیقاتی در رابطه با مشتریان انجام می دهیم  از نظر مشتریان کفش اسپرت یا مجلسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ باید تعریف صحیحی از برند را در میان مردم رواج دهیم به ارزش های هویت برند پایبند باشیم. این یکی از مهم ترین مواردی است که منجر به حفظ مشتریان و ایجاد وفاداری برندمان می شود .

برندسازی با انتخاب اسم مناسب اهمیت بسیاری پیدا می کند. یک اسم مناسب می تواند شرکت را به اوج ببرد و از طرفی یک نام اشتباه نیز می تواند شرکت را به قعر بکشد اسم شرکت نشان دهنده تجربه، ارزش، وجه تمایز محصولات و خدمات می باشد.

نام یک شرکت فراتر از یک نام صرف است بلکه بخش بزرگی از برند شرکت شماست. نام برند رقبا را چک کنید و اسمی را انتخاب کنید که در میان رقبا شما را متمایز می کند.

از اسامی که تلفظ آن ها آسان باشد استفاده کنید  و از دیگران بخواهید نام شرکت شما را تلفظ کنند .گاهی اوقات عاقلانه این است که اندکی کلی نگرتر باشیم تا مجبور نشویم نام شرکت را در آینده تغییر دهیم یا خود را محدود به فعالیت در همان زمینه اولیه بکنیم. برای انتخاب اسم، فرا منطقه ای فکر کنید این به این معنا نیست که شرکت شما بایستی بر مبنای محدوده جغرافیایی شما باشد .

بزرگ بایندیشید

همیشه به این فکر کنید برند شما در آینده توسعه یافته و قصد صادر نمودن کالا و خدمات خود را به کشورهای دیگر را دارید، اسمی را انتخاب کنید  که مجبور به تغییر نام برند خود نشوید مثل محصولات ZAM ZAM  که این برند تداعی کننده مفهوم خاصی در ذهن مخاطبان کشورهای عربستان ایجاد می نمود و از سوی دولت این کشور مجبور به تغییر آن به ZEM ZEM  گردید.

این اتفاقات ضربه مهلکی به برندهای شناخته وارد می آورد، که بازسازی برند و یا شناساندن برند جدید ممکن است مستلزم صرف وقت و انرژی بسیار گردد.

ارزش تصویر ذهنی برند

برندها هم برای مشتریان و هم برای خرده فروش ها ارزش ایجاد می کنند آن ها با مشتریان درباره تجربه خرید،  از پیش اطلاعاتی فراهم می آورند که احتمالاً هنگامی که مشتری این خرده فروشی بشوند با آن مواجه می شوند . همچنین آن ها بر اعتماد مشتریان به تصمیم هایشان برای خرید کالا از خرده فروشی تاثیر می گذارند .

برند تنها از یک عنصر تشکیل نمی شود، بلکه هم محرکی فیزیکی و هم محرکی احساسی است که برای ایجاد یک رابطه میان مصرف کنندگان و محصول یا خدمت استفاده می شود. ترکیبی از عناصر است که برای تعریف برند به شیو ه ای سازگار، کارا و سبکی بصری (فراتر از لوگو) به کار گرفته می شود.

در کنار عناصر بصری، عناصر گفتاری مانند لحن و صدا نیز وجود دارند که به مشتریان شما می گویند مظهر و نشانه ی چه هستید و چه نوع محصولات یا خدماتی به هنگام داد و ستد با کسب و کار شما دریافت خواهند کرد.

چه یک موسسه ی خرده فروش فیزیکی باشید، چه یک کسب و کار اینترنتی و چه هر دو، نخستین تعاملی که یک مشتری با شرکت شما دارد، این است که برند شما را تعریف می کند. در نتیجه اطمینان از این موضوع حیاتی است که شما برند خود را به درستی تعیین جایگاه کرده باشید آیا برند شما همچون مک دونالد سریع و کار است؟ یا همچون وال مارت بر مبنای چانه زنی است؟

برندسازی

مخابره برند شرکت

مطمئن شوید که ارزش های برند شرکت شما در تمامی کانال ها بدون تناقض و هماهنگ مخابره می شوند. تنها فرض را بر این نگذارید که کارکنان شما از آنچه سازمانتان متعهد شده انجام دهد، اگاه اند. به آنان بگویید و گاهی از طریق برنامه های آموزشی منظم، مانند آموزش برای سمت جدید، جهت آموزش فصلی به روز رسانی آنان را مطلع سازید . به کارکنان برای رفتارهایی که نشان دهنده ی ارزش های شرکت شماست، جایزه بدهید و اطمینان یابید که آن رفتارهایی را که راهکار درست را دنبال نمی کنند ، اصلاح کرده اید.

فراتر از آن، ساختار شرکت خود را پیرامون آن ارزش ها تشکیل دهید تا کارکنان خود  را قادر سازید همان برندی را که برایشان تعریف شده است، پیاده کنند. آنچه را می خواهید برای مشتریان به تصویر بکشید، در نظر بگیرید. اطمینان یابید که زمان انتظار مشتری، رضایت مشتریان و تجربه مشتری را در نظر گرفته اید و کارکنان خود را برای عمل در چارچوب اهدافی که برای آنان تعریف شده است، آموزش دهید.

فرایند ارزش گذاری برند

برای به دست آوردن خلق ارزش پیچیده ی برند، یک شرکت باید 5 قدم کلیدی بردارد که عبارتند از بخش بندی بازار، تحلیل مالی، تحلیل تقاضا، بهینه کاوی رقابتی و محاسبه ارزش و اعتبار برند

مرحله نخست: شرکت باید بازارهای برند را بر حسب معیارهای کاربردی به دو قسمت مشتریان گروه های مشتریان همگن و  غیرهمگن تقسیم کند .

مرحله دوم: شرکت باید درآمدها و عایدی های دارایی های نامشهود را که در هر بخش مجزای تعیین شده در مرحله بخش بندی باز توسط برند ایجاد می شود ، پیش بینی و مشخص کند.

مرحله سوم: شرکت باید تجزیه و تحلیل تقاضا انجام دهد.

مرحله چهارم: بهینه کاوی رقابتی شامل تعیین قوت ها و ضعف های رقابتی برند برای رسیدن به نرخ تنزیل برند ویژه می شود که منعکس کننده ی نماینده ریسک درآمدهای مورد انتظار آینده است و توسط شاخصی اندازه گیری می شود که "امتیاز قدرت برند" نامیده می شود.

و مرحله نهایی محاسبه ارزش برند است. ارزش برند ارزش خالص فعلی درآمدهای پیش بینی شده ی برند است که توسط نرخ تنزیل برند تنزیل می گردد.

 

سایر مقالات ما     برند چیست؟   اصطلاحات کلیدی در مدیریت برند برندینگ عاطفی   استراتژی برند   هویت برند 

 

شماره واتساپ ما : 09115704185

 

آدرس اینستاگرام ما :  https://www.instagram.com/pashamarketing.ir/?hl=en 

نظرات

ارسال نظر