منتظر بمانید ...

مقالات بازاریابی

راهکارهای افزایش مهارت مدیر یک کسب و کار و ایجاد انگیزه در کارکنان

راهکارهای افزایش مهارت مدیر یک کسب و کار و ایجاد انگیزه در کارکنان

یکی از مشکلات کسب و کارها در کشور عزیز مان ایران این است که صاحبین کسب و کارها، بیشترشان افراد متخصصی هستند که خود کاری را شروع کردند و پس از مدتی که توانستند با خدمات و محصولات عالی جذب مشتری انجام دهند و به اصطلاح سرشان شلوغ شد، ناچار  به جذب نیرو شدند و با توجه به مشغله های زیادی که برای خود ایجاد کردند زمان این را نداشتند که اصول درست انتخاب، استخدام، آموزش و رشد کارکنان را بیاموزند و در نتیجه بدون تجربه علمی و عملی تبدیل به مدیر یک کسب و کار گردیدند و برای اینکه دچار مشکل نشوند به سراغ دوستان دیگر خود که آن ها هم به همین شیوه مدیر شده بودند رفته و از آنها در رابطه با نحوه جذب کارمند، نحوه پرداخت حقوق، نحوه فرار از قوانین کار و .... راهکار گرفته اند  و بر آن اساس اصولی را برای خود تدوین نمودند که باعث مشکلات زیر برای آنان شده است :

1 - کارمندان عالی (صادق، باهوش و با انگیزه) بعد مدتی که کار را یاد می گیرند در فصل های اوج سفارشات مشتریان، محل کار را به بهانه هایی ترک می کنند.

2- کارمندان بی علاقه و بی انگیزه معمولا ماندگار می شوند و کارهای بسیار معمولی را انجام می دهند.

3- صاحب کسب و کار به این نتیجه می رسد که هیچ فردی بهتر از خودش از عهده کارهای مهم بر نمی آید.

4- مشغله کاری صاحب کسب و کار بیشتر می شود و وقت آزاد ندارد

5- ..........

خوب راهکار چیست ؟

ابتدا اصول درست انتخاب، استخدام را بیاموزد تا بتواند کارمند عالی (برنده) را جذب کند که در این مقاله موضوع بحث ما نیست

توضیح : سه نوع کارمند می توان استخدام کرد:

برنده (کسی که اهداف یک دقیقه ای برایش مشخص کنی تمام است)
کسی که با امکان تبدیل به برنده شدن استخدام کنی و آموزش دهی
کسی که دو گزینه اول را ندارد و فقط باید دعا کنی که شاید تبدیل به برنده شود.

در رابطه با نحوه استخدام کارمند برنده در مقاله ای جدا در خدمت شما خواهیم بود.

مدیر پس از استخدام بایستی،از دو اصل زیر و سه راز که در کتاب مدیر یک دقیقه ای اشاره شده کمک بگیرد تا بتواند به نحو درست از اصول مدیریت و سرپرستی استفاده کند و به مشکلاتی که در ابتدا اشاره کردیم بر نخورد.

دو اصل بسیار مهم که هر مدیر بایستی در کسب و کار رعایت کند :

اصل توجه به نتایج :

مفهوم توجه به نتایج بدین مفهوم است که هر فردی که در مجموعه ای استخدام شد در ابتدا اهداف کسب و کار به روشنی برایش تعریف شود و مشخص شود که وظایف ایشان در محقق شدن نتایج به ریز شامل چه فعالیت هایی است و نحوه ارزیابی نیز برایش مشخص شود.

اصل توجه به کارکنان :

دومین نکته کلیدی این است که مدیر برعکس اکثر صاحبین کسب و کار، دنبال یافتن نکات مثبت اجرایی کارکنان باشد و به ایشان اعلام نماید خصوصا در اوایل کار تا باعث ایجاد احساس خوب، افزایش انگیزه و رشد کارمند در مسیر اهداف از پیش تعیین شده گردد.

افرادی که در مورد خود احساس خوبی دارند نتایج خوب به دست می آورند

حال می رسیم یه سه رازی که هر مدیر بایستی در کسب و کار بر آن اساس اقدان نماید.

راز اول، اهداف یک دقیقه ای برای کارکنان مشخص کنیم:

بر سر هدف هایتان توافق کنید.
ببینید که رفتار خوب مطابق با اهداف دقیقا چگونه است.
هر کدام از اهداف را روی یک برگه با حداکثر 350 کلمه یادداشت کنید.
اهداف را مکرر بخوانید و هر بار فقط یک دقیقه برای خواندنش وقت صرف کنید.
هر چند وقت یکبار،یک دقیقه در روز عملکردتان را بررسی کنید.
ببینید رفتارتان با اهدافتان متناسب است؟و اگر نبود اصلاح کنید.

راز دوم، تشویق یک دقیقه ای:

صادقانه به افراد بگویید که آن ها را در جریان این که چطور کار می کنند قرار خواهید داد.
افراد را بلافاصله تشویق کنید.
به افراد بگویید که چه کاری درست انجام داده اند.
به ان ها بگویید در مورد این که کارشان را صحیح انجام داده اند چه احساس خوبی دارید و این که چقدر کارشان به سازمان و سایر پرسنل کمک کرده است.
لحظه ای سکوت کنید تا آن ها احساس کنند که شما چه احساس خوبی دارید.
آن ها را تشویق کنید تا همان کار را بیشتر انجام دهند.
با آن ها دست بدهید یا آنان را لمس کنید طوری که برایشان آشکار شود که شما از موفقیتشان در سازمان حمایت می کنید.

راز سوم، توبیخ یک دقیقه ای:

توبیخ یک دقیقه ای زمانی می تواند مؤثر باشد که :

از قبل با کلماتی قاطع به افراد گفته شود.

نیمه اول توبیخ

افراد را بلافاصله توبیخ کنید.
اشتباهاتشان را به آنها بگویید.
با کلماتی قاطعانه به افراد بگویید در مورد اشتباهی که مرتکب شده اند چه احساسی دارید.
برای چند ثانیه سکوت آزاردهنده بکنید تا احساس شما را کاملا درک کنند.

نیمه دوم توبیخ

با آن ها دست بدهید یا آن ها را طوری لمس کنید که متوجه شوند صادقانه در کنارشان هستید.
به آن ها یاداوری کنید که تا چه اندازه برای شما ارزشمند هستند.
دوباره تاکید کنید که در موردشان نظر خوبی دارید. ولی در این شرایط از نوع عملکردشان راضی نیستید.
و به این دقت کنید که زمانی که توبیخ تمام شد، دیگر تمام شده است.

با تشکر و احترام

محمد رضا پاشا زانوسی

منبع : تجارب 20 سال کار در بازار ایران و کتاب مدیر یک دقیقه ای از کنت بلانچارد و اسپانسر جانسون

www.pashamarketing.ir       

ایستاگرام : pashamarketing.ir

نظرات

ارسال نظر