منتظر بمانید ...

مقالات بازاریابی

شما جزء کدام دسته از مدیران هستید؟

شما جزء کدام دسته از مدیران هستید؟

کاریزماتیک ها

مدیران کاریزماتیک به سادگی مشتاق ایده های جدید می شوند. می توانند حجم عظیمی از اطلاعات را به سرعت جذب کنند  و فرآیند تحلیل شان بصری است. این مدیران دوست دارند به سرعت از ایده های بزرگ به سمت جزئیات، مخصوصاً جزئیات اجرایی بروند. مدیران کاریزماتیک معمولاً مدیرانی مشتاق، جذاب، پرحرف، مسلط، مصر شناخته می شوند. اشخاص خطرپذیر و در عین حال مسئولیت پذیرند. از حقایق و هوشمندی تحت تأثیر قرار می گیرند، ولی در افکار خود غرق نمی شوند و اجبار روی آن ها تأثیری ندارد. از مدیران برجسته ی این دسته می توان از ریچارد برانسون، لی آیاکوکا، هرب کلهر و اپرا وینفری نام برد. شخصیت های کاریزماتیک اشتیاق شدیدی برای ایده های جدید از خود نشان می دهند، ولی متعهد کردن شان به ایده می تواند کار دشواری باشد. از تجریبات خود و مخصوصاً تصمیم های بدی که در گذشته گرفته اند، آموخته اند که اشتیاق اولیه را باید با مقدار مناسبی واقع گرایی در هم بیامیزند. به دنبال حقایقی می گردند که با احساسات شان هم خوانی داشته باشد و اگر چنین داده هایی موجود نباشد، به سرعت اشتیاق شان به ایده را از دست می دهند. علاوه بر این، شخصیت های کاریزماتیک استدلال هایی را ترجیح می دهند که به نتایج  مؤثر بر سود شرکت گره خورده اند و طرح هایی را دوست دارند که شرکت شان را به شرکتی رقابتی تر تبدیل کند.

این شخصیت ها، افرادی متفکر و مستقل در تصمیم گیری به نظر می رسند، ولی بیشتر اوقات  و هنگام تصمیم گیری های مهم، به نظر دیگر مدیران اجرایی رده بالای شرکت توجه می کنند. آن ها از کارمندان انتظار دارند صبورانه منتظر بمانند تا تصمیم شان را بگیرند و البته می تواند زمان زیادی طول بکشد.

 

متفکرها

شخصیت های متفکر از سخت ترین تصمیم گیران هستند و در نتیجه، متقاعد کردنشان از همه سخت تر است.

معمولاً به عنوان افراد عقلایی، باهوش، منطقی و علمی شناخته می شوند. معمولاً حریصانه مطالعه می کنند و در انتخاب کلمات شان دقت می کنند. با استدلال های عددی که بر اساس داده های کمی باشند تحت تأثیر قرار می گیرند. افرادی اند که معمولاً به دلیل توانایی های اجتماعی  شان شناخته نمی شوند و از بروز احساسات خودداری می کنند. در زمینه کسب و کار، دو میل شدید دارند، اینکه تغییرات را پیش بینی کنند و نیز برنده باشند و معمولاً به دلیل توانایی شان در پیشی گرفتن از دیگران در زمینه تفکر و قدرت عمل، به خود می بالند. از افراد شاخصی که در این گروه قرار دارند بیل گیتس، کارترین گراهام و الن گرین اسپن اشاره کرد.

مدیران متفکر علاقه زیادی به داده های مقایسه ای دارند، که می تواند متقاعدکردنشان را سخت کند. برای تصمیم گیری، به بیشترین اطلاعات ممکن شامل تحقیقات بازار، مصاحبه با مشتریان، بررسی های موردی، تحلیل هزینه/فایده و ... نیاز دارند. تمایل دارند تمام جنبه های یک موقعیت خاص را بدانند. بر خلاف شخصیت های کاریزماتیک، بسیار ریسک گریزند. دوست ندارند زود دست خود را رو کنند، پس انتظار  نداشته باشید که بتوانید احساساتشان را کشف کنید.

شکاک ها

شخصیت های شکاک به هر داده ای به شدت بدبین اند، مخصوصاً اطلاعاتی که دید آن ها از جهان را زیر سؤال  ببرد.  شاید یکی از اصلی ترین صفات شخصیت های شکاک این باشد که ویژگی های شخصیتی شان بسیار قدرتمند است.  می توانند متوقع، اخلال گر، غیرقابل توافق، شورشی و حتی ضد اجتماعی باشند. ممکن است سبکی پرخاشگرانه وشاید مبارزه طلبانه داشته باشند و معمولاً اشخاصی مدیر مسلک شناخته می شوند. معمولاً خود شیفته اند و بر اساس احساسات شان عمل می کنند. افراد شاخصی مانند استیو کیس، لری الیسون و تام سیبل چنین شخصیتی دارند. برای متقاعد کردن این افراد هرچقدر اعتماد بیشتری به دست آورید بهتر است. به چالش کشیدن شخصیت شکاک خطرناک است و باید با دقت انجام شود.

 

دنباله روها

شخصیت های دنباله رو بر اساس تصمیم های گذشته خود یا دیگر مدیران اجرایی تصمیم می گیرند. از آنجایی که مدیران دنباله رو از تصمیم اشتباه می ترسند، به ندرت پیش می آید از اولین کسانی باشند که ایده ای را می پذیرند. در عوض، به ایده هایی که برندها انجام می دهند و طرح های شناخته شده که ریسک کمتری دارند، اعتماد می کنند.  همچنین می توانند به خوبی جهان را از دریچه ی نگاه دیگران ببینند. جالب است که با وجود محتاط بودن، می توانند گاهی اوقات غریزی رفتار کنند. علاوه بر این ها، تصمیم گیرانی مسئولیت پذیرند که به همین  دلیل، می توان حضور پررنگ آن ها را در شرکت های بزرگ دید. از افراد شاخص این گروه می توان از پیتر کورس، داگلاس دفت و کارلی فیورینا نام برد.

به ندرت پیش می آید که به دنباله رو بودن خود اعتراف کنند. ترجیح می دهند مدیرانی نوآور و پیشرو به نظر برسند. افرادی که قراردادنشان در یکی از پنج دسته سخت است، دنباله رو محسوب می شوند؛ چون افرادی که در چهار  گروه دیگر قرار می گیرند، معمولاً ویژگی های شخصیتی مشخص از خود بروز می دهند.

کنترل گرها

کنترل گرها از ابهام و تردید متنفرند و روی حقایق و تحلیل استدلال ها تمرکز می کنند. شخصیت های کنترل گر، به واسطه ی ترس ها و ناامنی های  درونی شان، هم محدود و هم ترغیب به انجام کاری میشوند. معمولا افرادی منطقی، غیراحساسی، قابل درک،جزئیات محور، دقیق، تحلیلی و عینیت گرا شناخته می شوند. شخصیتی قدرتمند دارند و حتی می توانند سلطه گر باشند. در ذهن شان بهترین فروشنده، بهترین متخصص بازاریابی  و بهترین استراتژیست اند. همه چیز را فقط از زاویه دید خود می بینند و خیلی اوقات با نظرها و قضاوت های سریع خود، دیگران را از خود می رانند. شاید در مورد تصمیمی با دیگران صحبت کنند ولی به نظرات آنها گوش نمی دهند. از شخصیت های شاخص این گروه ژاک ناصر، راس پروت و مارتا استوارت اشاره کرد. هنگامی که شخصیت های کنترل گر را محاصره کنید، به ندرت اتفاق می افتد که تسلیم شود.آنها به دنبال دقت و حقایق هستند،.به سرعت سراغ نتیجه گیری های منطقی می رود و بر خلاف شخصیت های کاریزماتیک که مسئولیت تصمیم های خود را می پذیرند، مدیران کنترل گر از پذیرفتن مسئولیت  خودداری می کنند.وقتی اتفاق اشتباهی می افتد از نظرآن ها،  دیگران مقصرند.

شاید برخی منتقدان دسته بندی های فوق را اهانت آمیز بدانند، ولی در هر حال، عده ی کمی از مدیران اجرایی مایل اند در دسته ی دنباله رو یا کنترل گر قرار بگیرند. اما هر سبک می تواند در محیط خاصی به شدت اثربخش باشد.

منبع: مقالات هاروارد

0 نظرات

ارسال نظر