منتظر بمانید ...

مقالات بازاریابی

صداقت اولین گام در جهت موفقیت در کسب و کار

صداقت اولین گام در جهت موفقیت در کسب و کار

صداقت اولین گام در جهت موفقیت در کسب و کار

 

 

چرا بایستی برای پیشرفت در کسب و کار، سالم و درست کار کنیم (دوری کردن از غیر اخلاقیات)

درستی بهترین روش برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار است

 

pinocchio-copy

با توجه به اینکه انسان از ابتدای خلقت کمال جو بوده و نیروی درونش به سمت خوبی و درستی و اجتناب از هر گونه بدی گرایش دارد و تمام دین های دنیا به خصوص اسلام ما را به سمت خوبی ها و دوری از هر گونه بدی راهنمایی کرده در نتیجه بایستی درست بودن را سرلوحه تمامی کارها قرار دهیم.

مثال:حضرت علی (ع) در نهج البلاغه خطبه 41 در پرهیز از حیله و نیرنگ می فرمایند:

ای مردم وفا(ایجاد مشتری وفادار)همراه راستی است ،که سپری محکمتر و نگهدارنده تر از آن سراغ ندارم.آن کس که از بازگشت خود به قیامت آگاه باشد خیانت و نیرنگ ندارد.اما امروز در محیط و زمانه ای زندگی می کنیم که بیشتر مردم حیله و نیرنگ را،زیرکی می پندارند و افراد جاهل آنان را اهل تدبیر می خوانند.چگونه فکر می کنند؟خدا بکشد آنها را!

در دین زرتشت نیز بر سه اصل تاکید دارد: 1- پندار نیک 2- گفتار نیک 3- رفتار نیک تاکید شده است.

ما بعنوان مسلمان و ایرانی بایستی دو مطلب فوق را که یکی بیش از 1400 سال پیش و دیگری بیش از 2500 سال پیش به ما گفته شده را اجرایی کنیم ،جالب اینکه اکثر کشورهای توسعه یافته در 100 سال گذشته به این اعتقاد و باور رسیده اند و در حال حاضر با اجرای این باور سالها از کشورهای جهان سومی و در حال توسعه جلو افتاده اند،پس ما ناچار به برگشتن به اصل خویش هستیم در صورتیکه بخواهیم جزو آخرین آهوها نباشیم.

کشورهای توسعه یافته پس از انقلاب صنعتی و تولید انبوه ،با فراوان شدن عرضه کنندگان کالا و خدمات و افزایش حق انتخاب مصرف کنندگان راه بقا و پیشه گرفتن از رقبا  را در درست کار کردن و روراست بودن با مشتریان یافتند زیرا متوجه شدند، مشتریان بسیار باهوشند و اگر بخواهند فقط در فروش کالا و خدمات دنبال منافع خود باشند به سرعت آنها را از دست خواهند داد .

مثال: شرکت جنرال الکتریک با مدیریت جک ولش در هریک از بخش های سازمانش جمله "هدف کار مشتری است" را نصب کرد تا هم مشتریان و هم کارمندان بدانند در صورت انجام ندادن درست کار مشتری، وجود آنها در سازمان لزومی نخواهد داشت .

ولی در کشورمان می بینیم که مشتری نه تنها هدف کار کردن پرسنل سازمانها نیست بلکه آنرا مزاحم می دانند؟؟!!!و با دیدن او سعی می کنند به شیوه های مختلف شانه از مسولیت خود خالی کنند.

 

نتیجه :

در صورتی کشورهای جهان سومی به پیشرفت هایی که کشورهای توسعه یافته رسیدند خواهند رسید که درست کار کردن و ضایع نکردن حق مشتریان را در اولویت های کاری خود قرار دهند.در کشور ما هم اگر بتوانیم با تکیه بر اعتقادات دینی و نتایجی که کشورهای توسعه یافته گرفته اند سبک و شیوه کار کردنمان را تغییر دهیم پیشرفت قابل تصور است در غیر این صورت این روند در جا زدن  ادامه خواهد یافت .

تمرین:

کارهایی که می توانیم در شغل خود اجرا کنیم تا باعث اطمینان و اعتماد کامل مشتری از ما و محصولات و خدمات ما شود را نام ببرید:

  • متخصص بودن در حرفه خود به نحوی که مشتریان ما را بعنوان مرجع آن حرفه بدانند و روی مشاوره ما حساب ویژه باز کنند.
  • قیمت گذاری و نصب برچسب قیمت براساس سود معقول
  • پاسخگویی کامل نسبت به کالاها و خدماتمان
  • تامین کالا و خدمات مطابق با خواسته مشتریانمان (از لحاظ تناسب کیفیت و قیمت)
  • احترام به نظرات مشتریان
  • گارانتی و خدمات پس از فروش بسیار قدرتمند
  • انجام تعهداتی که به مشتریان گفته شده فراتر از انتظارشان
  • صداقت و روراستی حتی اگر به زیان ما تمام شود.

شکل زیر نتایج صادق بودن با مشتری را به زیبایی نشان میدهد:

صداقت نتیجه اش ایجاد وفاداری و اعتماد مشتری به ما و در نهایت با خرید ممتد باعث رشد کسب و کار ما خواهد شد.

صذاقت

برخی در کلاسها و کارگاههایی که برگزار میکنیم با این مبحث مخالفند و مثالهایی از انسانها و کسب و کارهایی را می آورند که در دوره ای آمدند و از راه نا درست و غیرشفاف اوضاع خوبی را برای خود ایجاد کردند و سوالی که من از آنان می پرسم این است که هم اکنون اوضاعشان چطور است ؟ و آیا آنها توانستند کسب و کارهایی با طول عمر بالاتر از 10 سال ایجاد کنند؟

لطفا شما هم اگر چنین ابهامی دارید در رابطه با مثالهای خود بررسی فرمایید.

 

مثال: در خودرو سازی شرکت های داخلی  پس از بیش از 40 سال حضور مستمر هنوز نتوانستند حداقل توقعات مصرف کنندگان داخلی را تامین کنند و هر سال نسبت به سال های گذشته از کیفیت محصولات می کاهند و به قیمت آن می افزایند و اگر روزی دولت حمایت خود را از آنها بردارد و شرکت های خودرو ساز خارجی با حقوق برابر امکان حضور در کشور را داشته باشند این شرکت ها یا باید عملکرد خود را به سرعت اصلاح کنند یا از بازار خارج شوند.

بعنوان نمونه پیکان وانت با بیش از 40 سال قدمت تولید در ایران ایرادهای اولیه اش مثل نفوذ آب به داخل اتومبیل رفع نشده یا اتومبیلهای که بنام پژو در ایران تولید می شود هر روز از کیفیت قطعات آن کاسته شده به صورتی که همه یاد اولین پژو هایی که کامل فرانسوی بود را گرامی میدارند؟؟!!! و هیچ پاسخگویی هم به اعتراض مشتریانشان وجود ندارد و نتیجه آن کاهش قیمت سهام و سود  شرکت در سالهای اخیر میباشد.

 

 

n00013289-r-b-018peykan

 

دو پیکان فوق و دو بنز زیر حدود 44  سال تفاوت زمان تولید دارند آیا کیفیتشان و امکاناتشان نیز به میزان سنشان تفاوت دارد؟

benz2015benz1971

البته اگر بازار رقابتی شود یعنی اجازه فعالیت به شرکت های خصوصی به تعداد بیشتری داده شود و حمایت از شرکت های داخلی به تدریج برداشته شود ،این شرکت ها چاره ای جز همسو کردن خود با تکنولوژی های روز دنیا و اعتقاد پیدا کردن به حقوق و رضایت مشتریانشان نخواهند داشت.

 حال ما بعنوان یک مدیر کسب و کار چرا بایستی حقوق مشتریان را رعایت بکنیم ؟

واضح است با توجه به مطالبی که در فوق بیان شد عصر حاضر زمان توجه به نیازهای مشتریان سود آور و تامین رضایت آنان است و در صورتی که بتوانیم این دو اصل را برآورده نماییم موفقیت مان دور از دسترس نخواهد بود.

 

شماره واتساپ ما : 09115704185

 

آدرس اینستاگرام ما :  https://www.instagram.com/pashamarketing.ir/?hl=en 

 

0 نظرات

ارسال نظر